marți, 5 iunie 2012

Emoţii


Până de curând s-a asociat succesul adaptării la cerinţele mediului cu nivelul de dezvoltare al abilităţilor  intelectuale separând raţionalitatea de emoţii. Cu toate că abilităţile sunt foarte importante, emoţiile sunt o sursă de informaţii esenţiale pentru supravieţuire. Inteligenţa emoţională din viaţa adultă îşi are originea în dezvoltarea competenţelor socio– emoţionale din perioada preşcolară, aceasta fiind o perioadă de achiziţii fundamentale în plan emoţional, social şi cognitiv. Conştientizarea emoţiilor reprezintă abilitatea de bază pentru achiziţionarea celorlalte componente. Copiii învaţă despre emoţii şi modul în care acestea pot fi gestionate corect în contextul interacţiunilor sociale. Experienţele lor în relaţiile cu ceilalţi îi ajută să înveţe despre regulile de exprimare a emoţiilor, despre recunoaşterea lor, despre reglarea emoţională.
La vârsta preşcolară principala sursă de învăţare despre relaţiile cu ceilalţi este jocul. Implicarea copiilor în joc facilitează dezvoltarea capacităţii de a iniţia interacţiuni. Aceste interacţiuni pozitive cu ceilalţi colegi duc la formarea relaţiilor de prietenie, la dezvoltarea abilităţilor de cooperare.
Gândindu-mă la emoţii ca la reacţii fireşti, apărute în urma unor stimuli, m-am gândit că ar fi foarte indicat să studiem săptămâna aceasta despre starea emoţională de veselie, văzută prin prisma anotimpului veseliei, care tocmai s-a instalat la noi în ţară. Cu siguranţă că vara este cel mai iubit anotimp de copii, datorită activităţilor ludice pe care ea le permite a fi desfăşurate în aer liber.
Aşadar, astăzi am început un studiu despre vară prin intermediul metodei de Predare-învăţare reciprocă, metodă cu care copiii s-au familiarizat deja în luna aprilie a acestui an, urmând spre sfârşitul săptămânii să ne axăm mai mult pe emoţiile în sine.
Iată ce au ne-au învăţat cele 4 grupuri ( Rezumatori, Întrebători, Clarificatori şi Prezicători), despre vară, pornind de la o imagine sugestivă.
Întrebătorii
Clarificatorii
                                                 

Rezumatorii
Prezicătorii
                                                 
Şi începem cu Rezumatorii, care trebuia să găsească în imagine amănunte sau activităţi specifice anotimpului vara, care îi fac fericiţi!
Vara este un anotimp cald, iar copiii se scaldă în apă, care esre şi ea caldă
Vara este mult soare, iar noi suntem fericiţi că putem merge la plajă


Vara se coc cireşele, iar eu sunt fericită căci îmi plac foarte mult
Eu sunt fericit că vara merg la şstrand şi mă joc cu mingea în apă.

Iată întrebările adresat clarificatorilor:
De ce sunt copiii fericiţi în apă?
Pentru că soarele a încălzit apa ,iar ei pot face baie


Cum este cerul, vara?
Vara, cerul e şi el fericit, pentru că este mai mult senin


Cum este vara grâul?
Grâul este galben şi cu maci


Din ce cauză este cerul senin?
Cerul este senin pentru că e mult soare şi el iubeşte soarele

Prezicătorii sunt cei care ne vorbesc depre ce ne oferă vara în acest an!
VAra aceasta va fi foarte cald!
Vara asta vom fi fericiţi pentru că vom merge la mare!


Afară va fi foarte cald, iar apa mării va fi şi ea caldă

Atenţie! Nu ieşim afară atunci când este prea cald!

Această vară ne va aduce multe fructe!
Dacă nu va plua destul de mult, atunci trebuie să udăm florile şi iarba!



Soarele va fi foarte puternic, iar noi trebuie să ne protejăm!
Vara asta mi-ar plăcea să ajung la mare!

Pornind de la dorinţa Alexandrei am întocmit o listă cu concediile care le-ar aduce fericirea copiilor dumneavoastră! 
Aşadar, iată concediile noastre de vis!
Iuga Daria: la mare, în Croaţia
Tanchiş Edwin: cu tati şi cu mami la marea noastră
Tătar Giulia: în Australia, la o prietenă mai mare decât mine, pe care o cheamă Mara. Aflăm cu această ocazie că mai există continente în afară de Europa, cel în care se află ţara noastră!
Bontea Tudor: la Marea Mediterană
Jurj Mario: la ştrandul din Arad
Brişan Kalista: la Paris
Benatti Luca: la mare, cu prietenii mei, în Italia
Simon Simina: în Muntenegru
Potocean Dragoş: în China cu avionul.Stabilim şi de această dată că mai există un continent: Asia!
Sandici Carla: în Spania
Roxin Denisa: la Paris
Doszedla Iulia: la Marea Neagră
Dumitru Alexandra: la mare
Lanchava Sebastian: la grădina zoologică, în parcul copiilor şi la munte
Szasz Ariana: în Spania la prietena mea, Gabriela
Răcănel Octavian: la Marea Neagră
Şerban Sergiu: la plajă, la mare
Bulzan Daria: la Paris, la mare, la denisa şi la grădina zoologică.
Sunt dorinţe ale copiilor, legate de ceea ce ei visează sau de ceea ca au trăit la intensitate maximă. Unii sunt legaţi de locuri, unii de emoţiile oferite de ele, unii de emoţiile oferite de povestirile prietenilor. Astăzi am făcut un exerciţiu foarte important pentru dezvoltarea abilităţilor emoţionale şi anume acela de a exprima verbal acţiuni care ne aduc stări de fericire! Continuaţi acasă, ascultaţi, oferiţi soluţii şi încurajaţi copiii să îşi exprime toate stările emoţionale prin care trec.
Ziua s-a încheiat cu povestea noastră desenată despre ceea ce înseamnă pentru noi VARA-anotimpul veseliei. Desenele le-aţi putut observa la avizier.



2 comentarii:

  1. In primul rand, tin sa va felicit pentru serbarea de la polivalenta, reactia salii a spus totul, a fost un real succes!
    In occident, la angajari si recrutari de personal, exista tendinta de a da o mai mare importanta EQ decat IQ, adica inteligentei emotionale. Acest EQ arata modul in care iti poti valorifica intelijenta, modul in care te raportezi la grup precum si calitatile de lider. E foarte bine sa se inceapa de acum dezvoltarea EQ pentru ca mai tarziu vor fi necesare traininguri serioase pentru aceasta.

    RăspundețiȘtergere
  2. Deci de asta era Edwin încântat peste măsură când i-am spus că am rezervat cazare şi vom merge la mare în concediu...era foarte bucuros...cu siguranţă are legătură cu activitatea de la grădi...bravo tuturor...

    RăspundețiȘtergere